
Prawie pięć dekad po premierze The Rolling Stones szykują się do wydania reedycji albumu „Black and Blue” z 1976 r. Zapowiedziana na 14 listopada edycja super deluxe będzie ostateczną wersją klasycznego krążka.
„Black and Blue” wyznaczył dla zespołu nowy, odważny rozdział. Teraz materiał powraca w imponująco odświeżonej, poszerzonej wersji, dostępnej w wielu formatach.
Album trafi na rynek m.in. w wersjach 5LP oraz 4CD. W obu edycjach znajdą się także płyta Blu-ray, stustronicowa książka w twardej oprawie oraz replika plakatu z trasy. Limitowana wersja 5LP na ekskluzywnym czarno-niebieskim marmurkowym winylu będzie dostępna u wybranych sprzedawców internetowych. Równolegle ukażą się uproszczone edycje dwu- i jednopłytowe na winylu i CD, a także limitowany winyl 1LP typu zoetrope z animacją logotypu grupy.
Wszystkie formaty można już zamawiać w przedsprzedaży.
„Black and Blue” to trzynasty album studyjny Stonesów, pierwszy po odejściu gitarzysty Micka Taylora, którego ostatecznie zastąpił Ronnie Wood. Słynne sesje nagraniowe pełniły funkcję przesłuchań – uczestniczyli w nich gitarowi mistrzowie Harvey Mandel, Wayne Perkins, Jeff Beck i Robert A. Johnson. Ostatecznie, po rozstaniu z The Faces, do zespołu oficjalnie dołączył Wood, który zagrał na tym albumie w trzech nagraniach. Wkrótce potem muzyk podpisał kontrakt na trasę po USA, rozpoczynając wieloletnią współpracę ze Stonesami, która zaowocowała dziesiątkami tras i nagrań koncertowych i studyjnych. W nowym wywiadzie, zamieszczonym w zestawie, Ronnie wspomina swój debiut w 1976 roku słowami: „Właśnie tutaj było moje miejsce”.
Muzycznie „Black and Blue” pokazał otwartość Stonesów na nowe brzmienia, łącząc rockowy pazur z reggae, funkiem i soulem. Na albumie znalazły się m.in. pełen groove’u „Hot Stuff”, porywający „Hand of Fate”, nastrojowa ballada „Fool to Cry”, uwielbiane przez fanów „Memory Motel” oraz „Melody” z wyrazistym udziałem Billy’ego Prestona, który odegrał dużą rolę w całym projekcie. Był to drugi album zespołu w całości wyprodukowany przez duet Jagger/Richards pod szyldem „The Glimmer Twins”. Po premierze płyta trafiła na szczyt amerykańskiego zestawienia sprzedaży i utrzymała się tam przez cztery tygodnie, zyskując status platyny; w Wielkiej Brytanii w maju 1976 roku dotarła do drugiego miejsca.
Reedycja z 2025 r. zawiera zupełnie nowy miks przygotowany przez cenionego producenta Stevena Wilsona oraz dodatkowy dysk z sześcioma niepublikowanymi wcześniej nagraniami – w tym kompozycję Jaggera i Richardsa „I Love Ladies” oraz energetyczną wersję utworu Shirley & Company „Shame, Shame, Shame”, którego można już posłuchać na platformach streamingowych. W zestawie znalazły się również cztery instrumentalne jamy Stonesów z sesji w 1975 r. z udziałem zaproszonych gitarzystów.
„Shame, Shame, Shame” doczekało się teledysku autorstwa uznanej holenderskiej artystki Camille Boumans. Klip jest połączeniem materiałów z archiwów grupy, ręcznie rysowanej animacji i nowoczesnych efektów. Wielokrotnie nagradzany charakterystyczny styl Boumans wnosi świeżą energię do dziedzictwa Stonesów.
Nie lada gratką dla fanów będzie zapis koncertów z londyńskiego Earls Court Exhibition Centre, gdzie na scenie z zespołem pojawili się Ian Stewart, Billy Preston i Ollie Brown. Każdy z nich współtworzył także nagrania studyjne.
Dołączony dysk Blu-ray zawiera niepublikowaną wcześniej telewizyjną rejestrację występu Stonesów w paryskich Les Abattoirs z 1976 r. oraz miksy albumu i koncertu w formacie Dolby Atmos. Całość uzupełniają nagrania w wysokiej rozdzielczości stereo. Częścią boksu super deluxe jest książka w twardej oprawie, w której znalazły się nowy esej autorstwa eksperta od Stonesów Paula Sextona, ekskluzywne fotografie oraz wywiad z Ronniem Woodem. W skład zestawu wchodzi również plakat z paryskiego koncertu z 1976 r.
Foto: materiał wydawcy