Renata Lewandowska w swojej karierze współpracowała z takimi artystami jak Andrzej Trzaskowski, Agnieszka Osiecka, Wojciech Młynarski, Juliusz Loranc, Ryszard Marek Groński, Novi Singers, Bemibem czy Alibabki. Mimo tak zacnego grona współpracowników nie udało jej się przebić do głównego nurtu. Twórczość artystki wybiegała poza standardy swoich czasów. Mocny, wielooktawowy głos wokalistki robił i wciąż robi wrażenie. Mimo że szybko została zaszufladkowana jak wielu artystów tamtej epoki pod terminem Big Bit, uznać ją należy za jedną z niewielu soulowych artystek w naszym kraju. Porównywano ją do Janis Joplin czy też Arethy Franklin.
Niestety w latach siedemdziesiątych twórczość Renaty Lewandowskiej nie znalazła szerszego grona odbiorców. Pod koniec dekady postanowiła zrezygnować z kariery nie widząc dla siebie przyszłości w branży muzycznej zostawiając po sobie tylko jeden siedmiocalowy singiel “Dotykiem chcę dziś poznać wszystko”. Krążek ten po czterech dekadach okazał się być białym krukiem dla każdego polskiego kolekcjonera płyt winylowych.
Niespieszna soulowa ballada stała się zalążkiem do odszukania piosenkarki. Symultanicznie dwie niezależne polskie wytwórnie Astigmatic Records i The Very Polish Cut Outs zaczęły poszukiwania. Po zorientowaniu się, podjęły decyzję o wydaniu wspólnie wcześniej niepublikowanego materiału, który został odnaleziony w archiwum Polskiego Radia i wspólnie z Renatą Lewandowską został ułożony w koncept album a przewrotna historia piosenkarki i tego materiału została opisana w booklecie dołączonym do płyty.
Motywem przewodnim „Dotyku” jest letnia miłość, jej piękno, niewinność, naiwność i przemijalność. Plaże, morze, łąki wydają się być nieodłącznym anturażem utworów, a upalne dni wakacji lat 70 zdają się nie różnić zupełnie niczym od tych obecnych. Mimo lekkości głównego tematu nie brakuje poważniejszych zagadnień takich jak feminizm („Kropelka egoizmu”) czy degradacja planety („Olbrzymi Twój cień”), tematy, które zdają się być bardziej aktualne niż kiedykolwiek.
Album „Dotyk” Renaty Lewandowskiej to 9 kompozycji, które zarejestrowano w latach 1974-1978 w studiach nagraniowych Polskiego Radia. Płyta jest wynikiem współpracy między wytwórniami The Very Polish Cut Outs i Astigmatic Records, a materiał wydała Agencja Muzyczna Polskiego Radia. Album jest dostępny na płycie winylowej oraz na platformach streamingowych. Za mastering odpowiedzialny jest Marcin Cichy z grupy Skalpel. Pre-order ruszył 3 Lipca na bandcampie, a premiera płyty miała miejsce 14 października.
info prasowe / Łukasz Wojciechowski