16 kwietnia 2016 roku - a więc w dzień ogólnoświatowego święta muzyki, jakim jest Record Store Day - wystartował pierwszy w Polsce (a może i na świecie) serwis będący wyszukiwarką i porównywarką płyt winylowych w sklepach muzycznych - Vinu.
Vinyl revival
W roku 2014 na świecie sprzedano 9,2 miliona egzemplarzy winyli - czyli o ponad 50% więcej niż w roku 2013 (6,1 miliona). W roku 2015 trend ten wcale nie zwolnił. W samej Wielkiej Brytanii w 2014 roku sprzedaż winyli przekroczyła milion egzemplarzy, a w 2015 już aż 2,5 miliona.
Narastające trudności
Trwający od kilku lat renesans płyt winylowych powoduje, że tłocznie na całym świecie pracują na pełnych obrotach 24/7 a do sprzedaży trafia ogromna, rosnąca z miesiąca na miesiąc, liczba nowych winyli. Codziennie powstają nowe sklepy płytowe, których oferta powiększa się zarówno o nowe jak i używane winyle.
Rynek się jednocześnie nasyca i rozprasza. Taki stan powoduje, że kolekcjonerom winyli coraz trudniej dotrzeć do poszukiwanych płyt. Znalezienie odpowiedniego wydania w jak najlepszym stanie i jak najatrakcyjniejszej cenie stało się zadaniem trudnym i czasochłonnym.
Właściciele sklepów z kolei zwracają uwagę przede wszystkim na problemy z dotarciem do nowych klientów oraz wysokie koszty reklamy, które nie przekładają się na zadowalające wyniki sprzedaży. Ma to szczególnie związek z brakiem możliwości precyzyjnej promocji zarówno sklepu, jak i konkretnych tytułów wśród osób zainteresowanych winylami.
Vinu - jedyny taki serwis
Vinu powstało w odpowiedzi na problemy, z jakimi współcześnie mierzą się właściciele sklepów płytowych oraz oczekiwania kolekcjonerów winyli wynikające z panujących trendów rynkowych oraz ze specyfiki produktu, jakim jest płyta winylowa.
Kolekcjonerom płyt Vinu zapewnia nowoczesne wsparcie w realizacji winylowej pasji, umożliwiając im (nam) błyskawiczne, wygodne i efektywne odnalezienie poszukiwanego tytułu, porównanie go w sklepach i wybranie najkorzystniejszej dla siebie oferty. Miłośnicy winyli nie muszą już przeczesywać osobno katalogów wielu sklepów w poszukiwaniu upragnionego winyla - oferta sklepów znajduje się teraz w jednym miejscu. Kolekcjonerzy płyt zyskują więc przydatne narzędzie, dzięki któremu mogą kupować szybciej, oszczędniej i bardziej świadomie.
Sklepom Vinu zapewnia dotarcie do nowych potencjalnych klientów oraz promocję swoich katalogów płyt winylowych. Obecność na Vinu to dla sklepu także możliwość wzmacniania świadomości i budowania wizerunku swojej marki precyzyjnie w grupie docelowej. Dzięki Vinu sklepy zyskują efektywne i niedrogie narzędzie promocji i wsparcia sprzedaży.
Vinu jest i będzie cały czas rozwijane, aby móc jak najlepiej odpowiadać na oczekiwania użytkowników: sklepów - aby mogły się jak najlepiej promować swoją ofertę i jak najwięcej sprzedawać oraz klientów - aby mogli zawsze jak najłatwiej znaleźć to, czego szukają. Najbliższe plany obejmują, oprócz sukcesywnego powiększania katalogu płyt, m. in. stworzenie działu z muzycznymi inspiracjami, wprowadzenie dodatkowych form promocji dla sklepów i płyt oraz uruchomienie aplikacji mobilnej. W dalszej perspektywie Vinu ma zostać wprowadzone na rynki zagraniczne.
Ale Vinu to nie tylko serwis e-commerce. To także (przede wszystkim) społeczność ludzi, których łączy pasja do muzyki na winylu. Winyl jest czymś więcej niż tylko nośnikiem sztuki. Wiąże się z nim cała kultura obcowania z muzyką. Winyl sprawia, że stajemy z muzyką twarzą w twarz. Słuchanie winyla daje poczucie uczestniczenia w wielkim wydarzeniu, a każde odtworzenie płyty to nowa, fascynująca przygoda. Vinu powstało właśnie po to, aby każdy mógł przeżyć jak najwięcej takich przygód. Vinu powstało dla tych wszystkich, którzy nie wyobrażają sobie życia bez muzyki zapisanej na czarnym krążku i daje im mnóstwo niedostępnych wcześniej możliwości.