Według raportu Nielsen Music podsumowującego rok 2016, nie tylko winyle odnotowują wzrost sprzedaży. Okazuje się, że także kasety magnetofonowe, uznane przez wielu za format wymarły, znów wracają do łask. W 2016 roku sprzedaż kaset wzrosła w Stanach Zjednoczonych aż o 74%.
Optymistycznie nastrajający raport sprzedaży kaset magnetofonowych wskazuje na pewnie zmiany na rynku muzycznym. Równie dobrze może być to tylko nieznaczne ożywienie rynku, jak i zwiastun prawdziwego ich renesansu. Bo czy jaszcze kilka lat temu wszyscy zgodnie twierdziliśmy, że winyle staną się znów tak popularne jak kiedyś?
STATYSTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC
Według magazynu Billboard w 2015 roku sprzedano 74 tysiące kaset magnetofonowych, by w ciągu kolejnego roku osiągnąć poziom 129 tysięcy sztuk. To tylko niewielki kawałeczek muzycznego tortu, biorąc pod uwagę fakt, iż w 2016 roku sprzedano aż 105 milionów płyt CD i 13, 1 milionów winyli.
National Audio Company, największa z kilku amerykańskich firm, które wciąż produkują kasety magnetofonowe, twierdzi, że 2014 roku wyprodukowała 10 milionów kaset, w roku kolejnym produkcja wzrosła o 30 procent, a w 2016 wzrost produkcji był jeszcze większy. Te dane zdają się potwierdzać, iż obecna sytuacja to już pewien trend.
LICZBY TO NIE WSZYSTKO
Niektórzy wzrost sprzedaży kaset magnetofonowych w 2016 roku przypisują m.in. pojawieniu się na rynku kilku wydań topowych artystów jak m.in. Purpose Justina Biebera, Beauty Behind the Madness The Weeknd, soundtrack do Star Wars: The Force Awakens czy Yeezus Kanye Westa. Wiele z tych tytułów zostało sprzedanych wyłącznie za pośrednictwem nietradycyjnych sklepów muzycznych - jak Urban Outfitters. Aż 21% sprzedanych w USA kaset magnetofonowych nabyto właśnie tą drogą. Również reedycje klasycznych albumów: The Slim Shady LP Eminema, (3000 sprzedanych egzemplarzy) oraz Purple Rain Prince'a and the Revolutions (2000 sprzedanych egzemplarzy) przyczyniły się w znacznym stopniu do wzrostu ogólnych wyników sprzedażowych kaset magnetofonowych.
Kasety znalazły się też obiektem szczególnego zainteresowania ze strony artystów zajmujących się elektroniczną muzyką eksperymentalną, m.in. z uwagi na niskie koszty ich produkcji.
Od 2013 roku 8 października obchodzony jest jako międzynarodowy Cassette Store Day, który w zamyśle najbardziej zainteresowanych - sprzedawców i producentów - ma być połączony oczywiście z specjalnymi premierowymi wydaniami. Mają nadzieję na powtórzenie sukcesu Record Store Day. Kto wie, być może się uda.