Recenzje

Charlie Watts - Anthology

Marcin Mieszczak
Marcin Mieszczak
18.07.2023
W przyszłym miesiącu miną dwa lata od śmierci Charliego Wattsa, a my - dzięki staraniom BMG - otrzymujemy antologię jego jazzowych nagrań. Nie wszyscy bowiem wiedzą, że perkusista jednego z największych rockowych zespołów świata był wielkim miłośnikiem jazzu. To właśnie ta muzyka - jak można wyczytać w liner notes Paula Sextona oraz w wywiadach, których udzielał muzyk - była jego pierwszą muzyczną fascynacją. Do niej też wracał będąc już herosem rock’n’rollowej perkusji. Stało się więc dokładnie tak, jak w angielskim porzekadle: Old love dies hard.

Watts jawi się w niniejszej antologii niczym jazzowy erudyta odnajdujący się w rozmaitych składach i w różnych jazzowych odcieniach. Rozpoczynające album utwory to nagrania z koncertu „Live at Fulham Town Hall” The Charlie Watts Orchestra. Bigbandowe aranże niemal rozsadzają głośniki energią i witalnością. Zaraz później wolta stylistyczna: dwa beztroskie bluesy Charliego Parkera „Relaxing at Camarillo” oraz „Cool Blues” czy nagrane w podobnym „birdowym” stylu „Black Bird - White Chicks” autorstwa Petera Kinga - saksofonisty współpracującego z Wattsem. Swoje fascynacje Parkerem Watts wyraził zresztą dobitnie na albumie nagranym w 1992 ze swoim kwintetem: „Tribute to Charlie Parker with Strings”. Z kolei w „If I Should Lose You” oraz „My Ship” za mikrofonem pojawia się Bernard Fowler i uwodzi słuchaczy swoim subtelnym wokalem na tle nieśpiesznych, orkiestrowych aranżacji. Bardziej współczesny groove pojawia się w kawałku „Roy Haynes”, którego Charlie Watts jest współkompozytorem. W innej własnej kompozycji „Airto” nasz jazzowy gentleman porywa słuchaczy w beztroskie klimaty brazylijskiej samby. Obydwa utwory to wynik jego współpracy z zasłużonym amerykańskim perkusistą Jimem Keltnerem. 


Powyższy przegląd to tylko wycinek tego, co można znaleźć na „Anthology”. Na dwóch elegancko wydanych winylach (w wersji CD utworów jest więcej) otrzymujemy przegląd tego, co nagrał Charlie Watts ze swoimi jazzowymi projektami w latach 1986 - 2004. We wspomnianym wcześniej liner notes Paul Sexton  - autor biografii muzyka - swoje rozmyślania o jazzmanie Charlim Wattsie tytułuje: A Study in Modest Elegance. Taki był Charlie Watts i takiego go zapamiętaliśmy: perfekcyjny w grze, posiadający bardzo szerokie horyzonty muzycznych zainteresowań, elegancki w sposobie bycia i bezgranicznie oddany swoim pasjom. Cały ten wizerunek idealnie odzwierciedla Anthology. 

Wypada jeszcze wspomnieć o samym tłoczeniu płyt. Brzmienie Anthology także podkreśla wszechstronność jej bohatera. Zarówno w mocnych utworach, jak i balladach odnajdziemy zarówno dynamikę, jak i subtelność i szczegółowość. Dodatkowo szerokość sceny i rozmaite detale sprawiają, że obcowanie z muzyką Charliego to wysublimowana muzyczna przyjemność.

Wydanie: BMG | 2023 | BMGCAT816DLP

Jedyny polski portal o płytach winylowych. W sieci już od ponad 10 lat (wcześniej Psychosonda)

Dane kontaktowe

Redakcja Portalu Winylowego
(biuro e-words)
al. Armii Krajowej 220/P03
43-316 Bielsko-Biała

© 2024 Portal Winylowy. All rights reserved.